Веб-портал Пенсійного фонду України - сервіс без черг та зайвих витрат
Багато хто з нас замислювався над такими питаннями: «Чи сплачує за мене роботодавець кошти до Пенсійного фонду?», «Чи вірно відображаються мої індивідуальні дані та обліковується моя заробітна плата в органах Пенсійному фонду?», «Який страховий стаж я здобув?».
Пенсійний фонд України надає можливість здійснювати постійний контроль за даними, що можуть впливати на пенсійні права громадян, за допомогою веб-порталу Пенсійного фонду України. Тут зручно і оперативно можна взаємодіяти з органами Пенсійного фонду та дистанційно отримувати послуги, які раніше вимагали особистого звернення до Фонду.
Принциповою відмінністю від попередніх форм інформування Пенсійним фондом через Інтернет є той факт, що веб-портал надає електронні послуги кожній особі індивідуально з дотриманням вимог до захисту персональних даних.
Після проходження відповідної процедури реєстрації, коло електронних послуг значно розширюється, надаються наступні можливості:
отримання інформації про страховий стаж, нараховану заробітну плату та сплачені страхові внески з системи персоніфікованого обліку починаючи з 2000 року (для тих громадян, які працюють чи працювали);
отримання пенсійної інформації (для пенсіонерів);
формування запитів на попередню підготовку документів;
можливість подачі скарг;
запис на прийом до фахівців Фонду;
отримання інформації про стан розрахунків платників з Пенсійним фондом України (для юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців).
Процедура реєстрації на веб-порталі максимально спрощена – проводиться така процедура тільки один раз. Для цього необхідно звернутися до відповідного територіального органу Пенсійного фонду. Громадяни звертаються до найближчого управління Фонду за місцем їх проживання. Юридичні особи (підприємства, установи, організації) до управління Фонду за місцем їх фактичної реєстрації. При зверненні необхідно заповнити заяву (можна підготувати заяву вдома за формою, яка викладена на веб-порталі, або заповнити безпосередньо при зверненні до Фонду – при необхідності фахівці Фонду допоможуть Вам у її заповненні). Працівники Фонду ідентифікують особу заявника (представника) шляхом перевірки пред’явлених документів та перевіряють повноту та відповідність вказаних у заяві персональних даних особи даним, що містяться у пред’явлених цією особою документах. Звертаємо увагу, що також існує можливість подачі заяви на реєстрацію безпосередньо з порталу (без особистої явки до органу ПФУ) - тільки при наявності електронно-цифрового підпису (ЕЦП). Важливим є той факт, що під час реєстрації ідентифікація користувачів може здійснюватися за допомогою електронного пенсійного посвідчення (ЕПП).
В повному обсязі всі можливості порталу доступні тим користувачам, які використовують для авторизації на порталі електронно-цифровий підпис або електронне пенсійне посвідчення, а саме:
- подання звернень щодо перерахунку пенсії без безпосередньої явки до відділу ПФУ;
- подання звернень щодо призначення пенсії без безпосередньої явки до відділу ПФУ;
- перегляд електронної пенсійної справи.
Як повідомив Контакт-центр Акредитованого центру сертифікації ключів інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби (0-800-501-007), пенсіонери можуть безкоштовно отримати електронний цифровий підпис. Адреси, телефони а також розклад роботи відокремлених пунктів реєстрації користувачів ЕЦПможна побачити на інтернет-порталі АЦСК інформаційно-довідкового департаменту ДФС. Для цього потрібно зайти на головну сторінку установи й вибрати віконце «Контакти».Також на згаданому порталі міститься перелік документів, необхідних для отримання електронного цифрового підпису.
Реєструйтесь на веб-порталі та отримуйте зручний доступ до електронних послуг без черг та зайвих витрат.
Пам’ятка для користувача Веб-порталу
(Адреса веб-порталу в мережі Інтернет: http://portal.pfu.gov.ua/)!
На Веб-порталі ПФУ передбачено два способи реєстрації:
Спосіб №1.Подача заяви для реєстрації на Веб-порталі (Передбачає особисте відвідування органу ПФУ.)
При цьому Вам потрібно виконати наступні кроки:
1. З’ясуйте, до якого територіального органу ПФУ Вам необхідно звернутись для оформлення заяви (Перелік органів ПФУ з їх адресами можна переглянути на Веб-порталі ПФУ). Слід враховувати, що реєстрація користувачів електронних послуг на веб-порталі здійснюється на підставі заяви, поданої до органу Пенсійного фонду за місцем взяття на облік (проживання, перебування на обліку) особисто або через уповноваженого представника
2. Прийдіть до Пенсійного фонду та оформіть заяву. Ви можете підготувати заяву вдома (форми заяв: для громадянина; для страхувальника можна завантажити з Веб-порталу ПФУ), або звернутися за допомогою щодо її заповнення до фахівців Фонду.
Внесені у заяву відомості перевіряються та вносяться до інформаційної системи Пенсійного фонду. Вам друкується розписка про одержання заяви, а також (важливо!!!) «реєстраційний код». Цей код необхідний Вам для реєстрації на Веб-порталі, отже, зберігайте його в таємниці до моменту закінчення реєстрації!
3. Завершіть реєстрацію, зайшовши на Веб-портал ПФУ в мережі Інтернет і вибравши пункт меню «Реєстрація» в закладці "Реєстрація за заявою". Заповніть реєстраційну форму. Звертаємо Вашу увагу, що логін та пароль бажано вибирати такими, що не містять Ваших справжніх імен та прізвищ. Виконання такої рекомендації підвищить рівень захисту Ваших персональних даних.
4. Після реєстрації на введену Вами електронну адресу прийде лист, необхідний для підтвердження реєстрації. Після підтвердження реєстрації, Ви отримаєте повідомлення Веб-порталу про успішне закінчення реєстрації.
Спосіб №2.Он-лайн реєстрація за електронним цифровим підписом (ключем ЕЦП) (Ключ ЕЦП знаходиться на будь-якому носії (наприклад, флешка чи жорсткий диск Вашого комп’ютера) або на електронному пенсійному посвідченні (ЕПП).)
Для авторизації за ЕЦП з флешки Вам потрібно виконати наступні кроки:
1. На екранній формі «Вхід» в закладці «За ЕЦП» ознайомитися зі списком АЦСК, ЕЦП яких підтримує Веб-портал ПФУ;
2. Якщо Ви не маєте ще ЕЦП одного з цих АЦСК, Вам необхідно звернутися в АЦСК та отримати ЕЦП. Інформація щодо отримання ЕЦП може Вами бути отримана в Інтернеті в залежності від АЦСК, обраного Вами;
3. Після отримання ЕЦП – оберіть пункт головного меню «Вхід» та виконайте перший вхід на Портал за ЕЦП (закладка «За ЕЦП»).
Для авторизації за ЕЦП з ЕПП Вам потрібно виконати наступні кроки:
1. Якщо Ви не маєте ще електронного пенсійного посвідчення (ЕПП), зверніться до органу ПФУ та отримайте ЕПП. Ключ ЕЦП, записаний в Електронному пенсійному посвідченні створюється автоматично в процесі підготовки Вашого особистого Електронного пенсійного посвідчення (ЕПП). Для використання ЕПП Ви маєте пам’ятати PIN-код, який встановили при отриманні ЕПП для додатку ЕЦП.
2. Після отримання ЕПП – оберіть пункт головного меню «Вхід» та виконайте перший вхід на Портал за ЕПП (закладка «За ЕПП»).
Адреса розташування інформаційного кіоску – м.Кагарлик, пл. Незалежності, 3
Трудовий та страховий стаж. Яка різниця?
Трудовий чи страховий стаж? Яка між даними поняттями різниця та який з них важливий для нарахування пенсії? Чи належить навчання до стажу, чи можна офіційно… купити стаж?
1. Страховий, трудовий … Чи все ж таки… страховий?
Трудовий і страховий стаж. Часто ці поняття плутають. Здебільшого українці не знають, який стаж потрібний, щоб претендувати на довічне утримання від держави.
Пам’ятайте. Зараз для нарахування пенсії важливий лише страховий стаж. Іншими словами, це той період, за який або ви, або хтось замість вас сплачував страхові внески до Пенсійного фонду України. Сплатили – є стаж, не сплатили – стажу немає.
2. Ви думали, що трудова книжка важлива?
З 2004 року трудова книжка не є підтвердженням страхового стажу. Увага! Роботодавець може піти на обман. Ваша трудова книжка в нього, він чемно робить записи, але страхові внески не сплачує. За таких обставин у вас немає страхового стажу, відповідно немає й права на пенсію. У цьому випадку трудова книжка – це або непотрібний папірець, або ж, якщо захочете шукати справедливості, то вона може стати певним доказом у суді.
Що кажуть фахівці?
За період після 01.01.2004 року підтвердженням страхового стажу є дані персоніфікованого обліку. Відповідно, стаж буде зараховано за однієї умови – сплати внесків, а не відображення записів у трудовій книжці працівника. Стає зрозумілим, що на сьогодні трудова книжка не є гарантією. Як же ж перевірити роботодавця? Є три способи.
Перший спосіб. Прийти до будь-якого відділення Пенсійного фонду України з паспортом та ідентифікаційним кодом. Якщо маєте при собі ці два документи, фахівці за декілька хвилин видрукують вам дані з бази персоніфікованого обліку. Згідно з ними ви зможете перевірити, яку вам нараховували зарплату, скільки за вас сплачували соціального внеску та скільки днів страхового стажу вам зараховано за той чи інший місяць. Якщо у потрібних графах нулі, це тривожний сигнал. Роботодавець щось робить не так.
Другий спосіб. Скористатися інформаційним кіоском, який розташований майже в кожному відділення Пенсійного фонду. Ви підносите до нього Свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування (його вам мали видати на першій роботі – автор.), машина зчитує штрих-код і за декілька секунд видає на екран потрібну інформацію.
Третій спосіб – найоптимальніший. Для цього потрібно зареєструватися на веб-порталі Пенсійного фонду України і кожного місяця, не виходячи з дому, перевіряти чи зараховано вам страховий стаж і в якому розмірі сплачено внески (залежить від розміру нарахованої заробітної плати).
Навчання, вагітність чи служба у війську. Це страховий стаж?
1 січня 2004 року. Ця дата дуже важлива. Відтоді для нарахування пенсії потрібен лише страховий стаж. Увесь трудовий стаж, який був у людини до 2004 року, автоматично перетворився у страховий стаж. Фактично за цей період трудовий перейменували у страховий. Після 2004 року людина повинна заробляти саме страховий стаж і робити це в єдиний спосіб – сплачувати страхові внески.
Що належить до страхового стажу сьогодні?
Період військової строкової служби належить до страхового стажу. Чому? Тому, що Міністерство оборони України сплачує за строковиків страхові внески. Стаж є.
Період перебування на обліку у центрі зайнятості належить до страхового стажу. Це єдина категорія громадян, за яких страхові внески не сплачують, але стаж у них є.
Декретна відпустка. Насправді, юридично, є дві різні відпустки. Перша називається – відпустка в зв’язку з вагітністю та пологами. Вона розпочинається за 70 днів до пологів та закінчується, як правило, через 56 днів після пологів. Друга – це відпустка для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку. Вона розпочинається з 57-го дня після пологів і закінчується, коли дитині виповнилося три роки.
Отож період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку належить до страхового стажу. Чому? Тому що управління соціального захисту сплачує за маму страхові внески. Стаж є.
Мама може продовжити собі відпустку й не виходити на роботу, аж допоки дитині не виповниться 6 років. Вона має на це право. Однак… Увага! Допомоги після трьох років, мама не одержує. Єдина перевага: за нею зберігається робоче місце. Цей період не належить до страхового стажу, оскільки управління соціального захисту не сплачує за маму страхові внески. Відповідно, стажу немає.
Складніше з відпусткою у зв’язку з вагітністю та пологами. З 1 січня 2004 року до травня 2013 року в країні діяв правовий парадокс. Жінкам, які в цей період народжували, час відпустки у зв’язку з вагітністю та пологами, тобто 4 місяці, до страхового стажу не зараховували. В травні 2013 року Верховна Рада України виправила цю помилку. Змусила роботодавця в цей особливий час сплачувати за жінку страхові внески. Відповідно з травня 2013 року стаж у таких випадках є.
Навчання у виші зараховували до трудового стажу до 1 січня 2004 року. Далі ви пам’ятаєте: за цей період трудовий стаж автоматично став страховим стажем. Однак від початку 2004 року навчання до страхового стажу не належить. Чому? Та тому, що навчальні заклади не хочуть і не платять за свого студента страхові внески. Відтак, стажу з 2004 року немає.
А як рахують страховий стаж тим, хто на півставки чи на чверть ставки? Місяць роботи – це місяць стажу чи лише 10 днів? Усе залежить від того, скільки ви заробляєте. Щоб зарахували повний місяць, треба сплатити хоча б мінімальний страховий внесок. А мінімальний страховий внесок можна сплатити тільки тоді, коли ви заробляєте хоча б мінімальну заробітну плату. Ось так!
Купити дім, автомобіль чи… стаж?
Таке запитання може поставити собі будь-який українець. І стаж купити легше! Адже не потрібно йти до нотаріуса. Щоб офіційно придбати стаж, маєте прийти до податкової і заявити, що хочете укласти договір про добровільну сплату страхового внеску.
Скільки це коштуватиме на сьогодні? Ви маєте сплатити 22,0 % від мінімальної заробітної плати. Якщо мінімальна заробітна плата 1450 гривень, то нараховуємо 22,0% і в нас виходить, 319 гривень. Щоб вам зараховували страховий стаж, ви маєте кожного місяця до 20-го числа проплатити 319 гривень єдиного соціального внеску.
Добровільно сплачувати страхові внески, а відтак купувати страховий стаж можуть майже всі. Це студенти, які навчаються й не хочуть втрачати ці роки. Це безробітні, які і не працюють, і не перебувають на обліку у Центрі зайнятості, а, до прикладу, живуть за гроші рідних. Це люди, які працюють неофіційно і отримують зарплату в конвертах. А віднедавна добровільно сплачувати внески можуть і заробітчани.
Єдині, хто не може добровільно платити, – це люди, які офіційно працевлаштовані. За них повинен подбати роботодавець.
Внески сплачені – стаж зараховано!
При зверненні громадян до Пенсійного фонду з питань оформлення пенсій часто виникають питання щодо обчислення страхового стажу. Інколи виявляються факти незарахування деяких періодів до страхового стажу. На сьогодні вже не використовується поняття - безперервний стаж, чинним є лише визначення – страховий стаж.
Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що страховий стаж - це період, протягом якого фізична особа підлягала загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню, за який щомісяця сплачувалися до Пенсійного фонду страхові внески в сумі не менше мінімального страхового внеску. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата не менше законодавчо встановленого мінімального рівня, з неї сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України, то такий місяць повністю зараховується до страхового стажу та заробітна плата за цей місяць враховується для розрахунку пенсії. Але при цьому не слід забувати, що в разі сплати внесків з мінімальної заробітної плати розраховувати можна буде надалі виключно на мінімальну пенсію.
Якщо ж сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачено страхові внески, менше мінімального рівня, страховий стаж становить неповний місяць і розраховується пропорційно нарахованої заробітної плати. Розмір мінімальної заробітної плати з 01.01.2016 р. становить 1378,00 грн., отже і розмір мінімального страхового внеску 1378,00 грн.*22%= 303,16 грн., якщо така (або більша, з більшої суми заробітної плати) сума внеску за місяць підприємством сплачена за кожного працюючого в повному обсязі, то до страхового стажу працівникам також зараховано повний місяць.
На жаль, на сьогодні є підприємства, працівникам яких страховий стаж не зараховано за періоди несплати страхових внесків. До переліку таких належать: ПАТ «Кагарлицький цукровий завод»- працівникам не зараховано страховий стаж з травня 2013 р., ТОВ «Теплюкс» - з липня 2011 р., ПП «Нафтогазінвест» - з листопада 2013 р., ПП «Нафтогазтрейд» - з вересня 2013 р. ТОВ «Русава-К» - з травня 2015 р., ПСП «Переселенське» - з листопада 2014 р. Працівникам вищевказаних підприємств слід мати на увазі цю інформацію і враховувати дані обставини на майбутнє. Навіть запис в трудовій книжці про період працевлаштування та факти нарахування заробітної плати, яка відображена у звітах нічого не варті, якщо підприємство має заборгованість по сплаті внесків. Тож, шановні роботодавці, не обкрадайте своїх працівників та ставтеся відповідально до сплати податків, зокрема страхових внесків до Пенсійного фонду.
Начальник ВППС та КПР Н.В.Геращенко
ДО УВАГИ ГРОМАДЯН ! ! !
Законом України «Про загальнообов‘язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що страховий стаж - це період, протягом якого особа підлягає загальнообов‘язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не менше, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата не менше законодавчо встановленого мінімального рівня і з неї сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України (а з 01.01.2011 року - єдиний соціальний внесок відповідно до Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування"), то такий місяць повністю враховується в страховий стаж для обчислення пенсії.
Якщо ж сума нарахованої заробітної плати з якої сплачені внески менша за мінімальний рівень, страховий стаж становить неповний місяць і обчислюється пропорційно нарахованій заробітній платі.
Гарантований рівень мінімальної заробітної плати чимало роботодавців просто ігнорують і змушують робітників працювати на невелику зарплату, часом зовсім не декларуючи оплату їх праці. Бажаючи уникнути зайвих, на їхню думку витрат, видають працівникам зарплату готівкою. У цьому випадку йдеться про "тіньові" заробітки, з яких не утримуються податки та не здійснюються відрахування до Пенсійного фонду.
Якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за своїх найманих працівників (причиною може бути і виплата заробітної плати "в конвертах" без сплати страхових внесків і нарощування заборгованості як з виплати заробітної плати, так і зі сплати страхових внесків), то періоди, за які не сплачені внески,"випадають" із страхового стажу найманого працівника та не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії.
Той, хто отримує "тіньову" зарплату позбавлений оплати тимчасової непрацездатності, включаючи догляд за хворою дитиною, допомоги по вагітності та пологах; виплати допомоги у зв'язку з втратою непрацездатності у разі нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання; виплати допомоги по безробіттю у випадку втрати роботи; одержання пристойної пенсії в старості, по інвалідності та інших випадках, передбачених законодавством. Крім того, нелегальна робота - це відсутність захисту від незаконного звільнення, гарантії на безпечні і здорові умови праці, гарантованого права на відпочинок.
Ряди платників єдиного соціального внеску поповнилися
З 1 липня 2014 року набрав чинності пункт 8 Закону України №1166-VII від 27.03.2014 «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні» яким внесено зміни до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
В частину першу статті 4 включено пункт 13 в якому зазначено, що до платників єдиного внеску також відносяться особи, які доглядають за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та/або при народженні дитини (до цього часу єдиний внесок з допомоги при народженні не стягувався). Пов’язано це з тим, що з 1 липня 2014 року ці два види допомоги фактично об’єднуються в єдину для всіх новонароджених дітей виплату в розмірі 41280 гривень, яка видаватиметься протягом трьох років та матиме назву «допомога при народженні дитини».
При цьому виплата допомоги здійснюється одноразово в сумі 10320 гривень, решта суми допомоги виплачується протягом наступних 36 місяців рівними частинами у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Порядок видачі свідоцтв про загальнообов'язкове державне соціальне страхування
Порядок видачі та зразок свідоцтва про загальнообов'язкове державне соціальне страхування затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 22 серпня 2000 року.
Страхове свідоцтво, а другими словами страховий поліс - це документ, який є доказом того, що людина застрахована в системі державного соціального страхування та має право на одержання послуг чи матеріального забезпечення від державних соціальних фондів (Пенсійного фонду, фонду зайнятості, фонду від нещасних випадків на виробництві) та по інших видах державного соціального страхування.
Страховий поліс необхідно мати при укладанні трудового договору (контракту), договору соціально-правового характеру, предметом якого є виконання робіт та надання послуг, під час прийому на навчання, а також в інших випадках, передбачених законодавством. Зберігається страховий поліс у людини і вважається дійсним тільки при наявності паспорта чи іншого документа, що посвідчує особу.
Якщо людина працює (в організації, установі, на підприємстві, у приватного підприємця чи у фермера), то для отримання свідоцтва про соціальне страхування, їй необхідно звернутися до відділу кадрів свого підприємства чи організації і поцікавитися чи передані анкетні дані про неї (прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання, дата та місце народження, паспортні дані) до Пенсійного фонду. У випадку коли дані про людину знаходяться у Пенсійному фонді, то через певний час буде надруковане і свідоцтво про соціальне страхування, яке через посередництво роботодавця буде передано конкретній застрахованій особі. При отриманні свідоцтва від Вашого роботодавця слід уважно перевірити внесені до нього дані, у разі неточностей у свідоцтві його необхідно повернути роботодавцю для обміну. Якщо ж даних у Пенсійному фонді немає, то працівнику потрібно взяти у свого роботодавця анкету застрахованої особи, власноручно заповнити її згідно зі своїм паспортом та віддати роботодавцю для передачі до управління Пенсійного фонду.
Особи, які на цей час не працюють, але раніше працювали та сплачували збори на обов'язкове державне пенсійне страхування та обов'язкове державне соціальне страхування, отримують страхове свідоцтво в управлінні Пенсійного фонду за місцем проживання. Для цього необхідно звернутися до управління Пенсійного фонду, при собі мати паспорт та довідку про присвоєння ідентифікаційного коду.
Видача страхових свідоцтв застрахованим особам проводиться безкоштовно.
У разі втрати страхового свідоцтва або якщо відомості про людину, що вказані у страховому полісі, з часом зазнали змін, то застрахована особа у місячний термін зобов'язана звернутися до Пенсійного фонду з копіями документів, що підтверджують втрату чи зміни для обміну свідоцтва.